"Историите тук са истински. Дълбокото ми убеждение е, че написаното (материализираното) слово носи едновременно творяща и разрушаваща енергия - и именно четящият избира как да я концентрира в себе си. Реализмът е само детонаторът, който взривява сърцата. Затова и Читателят е нашият съТворец. Защото пространството между думите е най-важно - там, където е мълчанието, там е върховният смисъл, там са чудните светове, които чакат да бъдат открити. И авторът не е нищо повече от средството, чрез което можете да направите това. Най-близкото определение за стила, в който са написани тези записки, е демократически реализъм. ... |
|
Книгата "Фотографията като път(уване) към..." дълбае в сферата на историята и теорията на фотографията с изразен философски акцент. Също докосва чисто изкуствоведски проблеми, както и такива от сферата на визуалните изследвания, касаещи такъв полифоничен, полисемантичен проблем като фотографията, която бидейки тематична констелация, връзва и развързва цяло всепътие от посоки на развитие. Тя поставя маргинално и антропологични въпроси: как на фона на екстремно развиващите се технологии да съхраним собствено човешката си "природа" и не рискуваме ли да я загубим в непосилния бяг на времето? Вълнуващо и ... |
|
Безспорно е, че в последните години интересът към Средновековието нарасна. В интернет се появиха множество игри, чиито действия се развиват "през Средните векове"; фентъзи романи и филми също претендират, че се основават на познанията ни за този период от човешката история. В същото време продължават да съществуват старите трафарети, които описват това време единствено като мрачно, злокобно и изцяло лишено от човечност. Затова амбицията на поредицата "Пътешествие из Средните векове" е да покаже един по-достоверен изглед на Средновековието - време, изпълнено с драматични събития и конфликти, с достойни ... |
|
В сборника "Изгубени вещи" по необичаен начин се разказва за наглед обичайни неща. Излезлите от употреба предмети (ютията на въглища, пишещата машина, пощенската картичка, старата книга), които мнозина са изхвърлили на боклука, крият много истории. Смесвайки автобиографичното, приказното и гротесковото, авторът ги е дарил с втори живот и те стават част от човешките биографии, участват в тях както в делнични, така и в гранични, понякога съдбоносни моменти. Уж дребни - смешни и тъжни, случайно завърнали се в паметта, историите на "изгубените вещи" и на хората от градската маргиналия се разгръщат на фона ... |
|
"Кеносис" е отказът от всичко, намаляването на живота, изтощаването до смърт. Това е процес на себеизпразване, самоизчерпване, себеотнемане, то е протяжното изтощаване на смисъла, призивът обезслави се. "Кеносис" е и точката, в която залозите са празни и нищо не може да се промени. Който претърпи този момент, без пустото в себе си да зарази пустотата навън, може да види как времената се преобръщат. "Кеносис" е опразване на високите редове, при което те остават високи, но празни. Прозрачни, без съдържание, те са вече чист жест с облик на послушание: остави се и се оставям. Метафизично късо ... |
|
Мнозина художници преминават през мрака на космоса, за да достигнат до своята светлина на Земята. Всеки автор твори с надеждата, че неговото изкуство, този открит и само негов бял свят, достигнат с цената на всеотдайност, лишения и усилия, ще бъде оценен по достойнство поне след смъртта му. Нерядко имената и творческото им наследство потъват в пясъците на маргиналите, където има единствено забрава. Художникът Минко Христов Фетваджиев е един от тези позабравени автори. Към неговото творчество няма проявен журналистически или изкувствоведчески интерес. То не е анализирано, обобщено, съхранено в галерийни фондове, нито е ... |
|
Списание за критическа теория и нова хуманитаристика. Автори: Албена Стамболова, Андрей Райчев, Бруно Латур, Валентин Калинов, Георги Медаров, Дарин Тенев, Деница Ненчева, Десислав Георгиев, Деян Деянов, Деян Кюранов, Елица Димитрова, Жана Цонева, Кольо Коев, Кънчо Стойчев, Лоик Вакан, Мартина Минева, Милена Ташева, Нина Николова, Пиер Бурдийо, Пламен Кольовски, Светлана Събева, Стоян Ставру, Тодор Петков, Тодор Христов, Янис Варуфакис. ... |
|
В деветия том на "Етнографски проблеми на народната култура" ще намерите: ковачът - митичен герой, фолклорен персонаж, занаятчия, уважаван човек, маргинал аналитично интерпретиране на традиционното побратимяване сред българите от гледна точка на теорията за размяна на аспирирани статути в културата, представящо го в полето между приятелството и кръвното родство, а в същото време - и като моделирано от идеята за интерес, изгода и отплата апокалиптичните очаквания - роля на модернизацията, глобализацията и новите технологии за формиране на образите за края на света в съвременността погребалните обичаи на ... |
|
Васил Прасков е роден през 1975 г. в София. Завършил е философия в СУ "Св. Климент Охридски". Научните му изследвания са в областта на етиката на сексуалните малцинства и религията. Пише поезия, ориза и кинокритика. Автор на две стихосбирки - "Малките" (1993) и "География на времето" (1996, излиза с конкурс на "Литературен вестник"), и на сборника "Arest.com" (2014). Бил е гост-редактор във вестник "Литературен форум" (месечното приложение за ъндърграунд и субкултура - "Мухозоли"), както и водещ на рубриката "Идиот" в същото издание. Един от ... |
|
Верен на склонността си да наблюдава света от различна перспектива и да извежда на преден план трудностите и предизвикателствата, пред които са изправени отритнатите и маргиналите, Андонис Георгиу предлага сборник със седемнайсет разказа, посветени на болезнени и често противоречиви социални проблеми. Теми като самота и отчуждение, расизъм срещу имигранти, домашно насилие, неравнопоставеност между половете, заклеймяване на хора с различна сексуална ориентация, отношение към бежанците са разгледани от дълбоко човешка перспектива, с искрена съпричастност към съдбата и чувствата на героите от всеки разказ - нещастна ... |
|
Книгата е част от поредицата "Разказът - един пренебрегнат жанр. ... Варужан е бил министър на икономиката и търговията на Румъния няколко мандата, в момента е сенатор. Президент на Съюза на арменците в Румъния.Именно от перспективата на "Прошепната книга" може да се чете сборникът "Игра на сто листа и други разкази", публикуван в Румъния през октомври 2013 г. Той съдържа шест разказа, които говорят за безпокойството, търсенията и несигурността на нашето посттоталитарно съвремие, за множеството все още неизлекувани травми на комунизма и за болестите на прехода към демократично общество - ... |
|
Мафията, която тихомълком израсна и се превърна в една от най-мощните в света. ... На 15 август 2007 г. в немския град Дуйсбург са намерени телата на шестима младежи. Всеки от тях е убит с контролен изстрел в главата в италиански ресторант. Родом са от Калабрия и намират смъртта си заради вражда, започнала през 1991 г. в Сан Лука. Това кръвопролитие кара целия свят да заговори за ндрангета, най-невидимата и прикрита, най-страшната и безпощадна, но и най-богатата и могъща мафия в света, изградена на "кръвно" родство между главорези. Тя се ражда в Калабрия, най-бедния район на Италия, много преди този разстрел. ... |