Принципът, който създателката на метода залага като "основа", е идеята да помагаме на детето да развива своите способности от най-ранна детска възраст, като правим това с търпение, грижа и създавайки подходящите среда и свобода. Важна част от тази среда е обзавеждането, което трябва да бъде съобразено с ръста и нуждите на детето, като мебели на ниска височина и достъпни рафтове. Монтесори обзавеждането насърчава самостоятелността и свободния достъп до предмети, което допринася за развитието на увереност и инициативност.
Играчките по метода Монтесори са проектирани да стимулират развитието и самостоятелното учене. Съществуват различни видове, сред които образователни дървени пъзели, сортери, кубчета, креативни играчки и творчески материали, пъзели-игри и други. И всички са създадени така, че с тях детето постепенно да успява само да открива и поправя своите грешки, развивайки търпение, наблюдателност, самостоятелност и нови знания. Всъщност именно заради по-специфичните принципи и възрастовите периоди, посочени в подхода, през годините се появиха както различни образователни играчки по метода, така и книги по метода Монтесори, също и преподаватели-експерти, дори специално разработени по този подход учебни стаи, детски градини и детски стаи вкъщи (които да осигурят средата, за която Монтесори споменава).
Историята на Монтесори
Методът, разработен от Мария Монтесори, е основан на научните наблюдения върху децата. След медицинското си обучение Монтесори започва да развива образователните си подход и философия през 1897 г., като посещава курсове по педагогика в Римския университет. Един ден идва момент, в който Мария е на посещение в психиатрична клиника. В нея попада на деца със затруднения и на ужасяващите условия, в които са поставени да растат. Мария остава впечатлена от всичко това и решава да промени нещата, защото смята, че тези деца имат същият потенциал като останалите. По-късно тя става директор в училище за изоставащи. Така Мария започва да чете изключително много за децата със специални нужди, за образованието им и за подхода към тях. Освен това, всеки ден тя е сред децата, наблюдава ги, общува с тях и им осигурява материали за игра. И така започва постепенно да гради своя отличителен метод Монтесори.
Първата стъпка, която прави е посещението ѝ при дърводелци, които да ѝ приготвят предмети, за да обостри сетивата на децата. Според нея чрез сензитивния подход би могла да промени мисленето им и да им помогне да се развиват. Е, успява - забелязва напредък у всички деца. А това довежда до създаването на новия ѝ метод на образование. През 1907 г. тя открива първата си класна стая, "Kaca де Бамбини" (в букв. превод: Детска къща), направена в жилищна сграда в Рим.
През годините до днес Монтесори процъфтява по целия свят, а съвременните изследвания потвърждават ефективността на метода - децата стават мислещи, креативни, способни и самостоятелни. А най-важното е, че при Монтесори подхода този растеж започва от много рано - още в първите месеци на малките изследователи.
Първата стъпка, която прави е посещението ѝ при дърводелци, които да ѝ приготвят предмети, за да обостри сетивата на децата. Според нея чрез сензитивния подход би могла да промени мисленето им и да им помогне да се развиват. Е, успява - забелязва напредък у всички деца. А това довежда до създаването на новия ѝ метод на образование. През 1907 г. тя открива първата си класна стая, "Kaca де Бамбини" (в букв. превод: Детска къща), направена в жилищна сграда в Рим.
През годините до днес Монтесори процъфтява по целия свят, а съвременните изследвания потвърждават ефективността на метода - децата стават мислещи, креативни, способни и самостоятелни. А най-важното е, че при Монтесори подхода този растеж започва от много рано - още в първите месеци на малките изследователи.